Tuesday 17 November 2015

Entri #37 Kreativiti Perlu Untuk Promosi (Pemasaran) Produk

Teks : Nur Hasliza Hamar
Video : Nur Hasliza Hamar

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini saya ingin berkongs berkenaan dengan promosi. Jika kita berniaga, sudah tentu kita mahukan produk jualan kita dijual. Untuk menjual kita perlukan medium untuk produk kita dikenali. Ramai yang sedar antara medium promosi sekarang adalah media sosial seperti facebook, instagram, tweeter. Tak kurang juga masih menggunakan medium tradisional untuk membuat promosi seperti flyers / borchure dan sebagainya.

Hari ini saya ingin berkongsi pengetahuan baru yang saya baru belajar. Saya memang suka godek-godek window surface saya ni. Tengok jika ada aplikasi yang boleh saya gunakan. Jadi semalam saya teringat 1 perkara. Perasan tak sekarang ni iklan-iklan kempen menggunakan konsep lukisan. Menarik bukan. Mula-mula keluar dulu tak silap saya mengenai GST. Aish jangan marah- jangan marah. Bukan nak cerita tentang GST. Saya nak cerita tentang aplikasi tersebut.

Menggodeklah saya. Susahnya nak mencari kata kunci sebab tidak tahu apa sebenarnya nama aplikasi tersebut. Godek punya godek saya terjumpa 1 aplikasi Video Scribe - Sparkol. Saya percaya ada lagi aplikasi yang lain. Saya cuba dahulu Video Scribe ini dan cadangnya untuk saya gunakan di karnival yang saya join di Melaka nanti. Video Scribe ini sesuai untuk membuat aktiviti promosi kita jadi menarik. Siapa yang suka baca flyers yang ditulis panjang berjela? Tapi jika kita lakukan secara interaktif, ia akan menarik ramai orang. 

Apa kelebihan video interaktif?

  • Menarik minat orang untuk melihat
  • Memberi kefahaman dengan lebih jelas dengan masa yang singkat
  • Tidak membosankan

Jika anda membuka booth, apakah media promosi pilihan anda. Ini dipanggil promosi offline. Sudah tentu anda akan membawa flyers, bunting, banner. Pilihan yang lain yang anda boleh sediakan adalah sediakan alatan media elektronik seperti video montaj, video promosi interaktif seperti video scribe.

Anda boleh lihat video scribe yang saya buat seharian semalam (trial untuk 7 hari sahaja) lepas ni kenalah sewa ikut bulanan. Ya seharian sebab first time kan. Jika dah biasa dan dah ada mapping lagi mudah dan cepat. Tapi sebab semalam saya teruja nak buat, semalam saya download, install, buat story board dan proses penyusunan dan pencarian bahan.

Saya rasa amat senang kerana kita hanya perlu buat jalan cerita, online whiteboard ni ibarat storyboard. Jika diluar kita tampal-tampal storyboard kita tapi bila gunakan scribe kita cuma perlu taip cari watak yang sesuai untuk diletakkan dalam online whiteboard kita tu.

Kita boleh menulis, pilih dan masukkan watak, susun mengikut storyboard yang dikehendaki untuk dijadikan cerita kita. Cerita apa? Cerita mengenai produk kita. Saya menceritakan kenapa orang ramai perlu pilih Qaseh Gold untuk memangkin kesihatan mereka.

Okay, kerana ianya trial saya tak boleh nak upload cuma boleh save dalam power point saja. Jadi saya hanya boleh print screen saja.

Tapi anda boleh godek-godek di http://www.videoscribe.co/ 





Rasa ralat teramat sebab tak boleh nak upload video penuh. By the way, selamat mencuba ;)


_________________________________________________________________________

Mahu Gojes tanpa proses pengelupasan?




Trial set RM45 sahaja
Full pack RM140

*Ibu mengandung dan merancang untuk mengandung tidak disyorkan mengambil produk ini

Untuk pertanyaan boleh whatsapp saya. Kita boleh sembang-sembang ;)

SMS/ Whatsapp/ Telegram (016-412 6479)

No comments:

Post a Comment