Monday 2 November 2015

Entri #22 Sahabatku dan Anak Susuanku

Assalamualaikum w.b.t.

Berjumpa lagi dalam entri seterusnya. Terima kasih kerana masih follow blog saya. Hari ini saya update blog dari kampong. Bila mendapat panggilan mak tidak sihat, rasa berdebar. Oleh kerana saya adik beradik yang tidak bekerja, memohon izin suami untuk menghantar saya ke kampung menjaga mak sehingga mak sihat semula.
 
Alhamdulillah 2 hari di kampung mak yang tidak berdaya bangun akibat demam dan tidak lalu makan mula bergerak. Ayah kata mak tak lalu makan dah berhari. Alhamdulillah, mak tiada penyakit lain. Demam rindukan cucu agaknya. Begitulah agaknya kita bila dah semakin meningkat usia nanti.
 

Hari ini saya mendapat panggilan dari sahabat sepermainan masa kecil yang juga pernah menjadi jiran sebelah rumah. Memang setiap kali saya balik ke kampung sahabat saya ini rajin menjenguk kami dengan 3 lagi anak-anaknya. Dan yang paling gembira bila bertemu dengan anak kami. hehehe. Ya, saya ibu susuan kepada anaknya. Bonding antara kami lebih dari sahabat. Orang kata sepusat sepusing mak lain ayah asing. Sekarang anaknya telah menjadi anak saya. Anak susuan saya bernama Mukmin.
 
Alhamdulillah, mungkin antara lain saya tidak mengabaikan tips penyusuan serta sokongan Qaseh Adinda dan SOLE. Stok susu Umar dimanfaatkan kepada Mukmin yang ketika itu ibunya ada masalah penyusuan yang memerlukan ibunya mengambil antibiotik. Jadi, setelah mendapat keizinan suami, saya teruskan niat untuk memberikan kepada anak sahabat saya Erin.
 
Mukmin juga pada mulanya kelihatan kecil sahaja. Sahabat saya bimbang berat anaknya tidak naik. Menolak untuk memberikan susu formula, dia mengambil inisiatif menghubungi saya dan minta bantuan saya. Sepertinya dalam susunya ada jangkitan. Jadi beliau termaksa mengambil antibiotik dalam jangka masa yang lama. Saya tidak sampai hati, melihatkan Mukmin masih terlalu kecil.
 
Alhamdulillah, tiada masalah besar mendidik Mukmin menggunakan botol dengan susu saya kata sahabat saya. Berat badannya kian bertambah. Badannya semakin sihat. Alhamdulillah, khasiat dalam kandungan Qaseh dapat disalurkan kepada Mukmin dengan izin Allah. Selepas menghadapi cabaran tersebut sahabat saya juga mengamalkan qaseh adinda untuk meneruskan penyusuan anaknya yang sekarang ini berusia 1 tahun 4 bulan. Semoga silaturahim kami kekal hingga ke akhirnya. Ameen



Stok susu Umar untuk Mukmin yang tidak digunakan kerana Umar 'direct feeding'
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Pencarian pengedar masih lagi dibuka:
Untuk membuat pesanan klik link di bawah
 

Borang pesanan :http://nurhaslizahamar.blogspot.my/p/blog-page.html
SMS/ Whatsapp/ Telegram (016-412 6479)
Email : nurhaslizahamar@gmail.com

No comments:

Post a Comment