Sunday 15 November 2015

Entri #34 Latihan Penting Untuk Kekalkan Momentum Diri

Tarikh Peristiwa : 14 Nov 2015
Teks : Nur Hasliza Hamar
Foto : Nur Hasliza Hamar

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini saya menulis entri tertangguh saya pada hari Jumaat lepas. Memang tidak sempat menulis. Sibuk mengumpulkan barang-barang untuk disumbangkan di Free Market yang akan berlangung pada hari semalam (Ahad).

Pada sebelah malamnya saya menghadiri training Program di Ana Edar. Menjadi salah seorang rakan niaga dan juga stokis menuntut saya untuk menggali ilmu perniagaan sebagai rakan niaga dan stokis Ana Edar. Semangat kita boleh luntur jika tiada pembimbing. Kerana itu saya memilih Ana Edar sebagai tapak untuk saya mengenali dunia perniagaan. Walau dahulu saya pernah mengendalikan beberapa perniagaan kecil. Ia tidak sama jika kita berniaga seorang. 

Paling tidak kita punya guru atau rakan yang boleh membimbing kita dalam dunia perniagaan. Apabila kita 'lost' kita perlukan seseorang yang boleh menunjukkan jalan yang betul. Begitu juga apabila saya menulis blog sebagai pelajar Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR). Saya ingin menjana pendapatan melalui penulisan. Bagaimana? Jadi saya perlu berguru. Kadang kala saya terasa isi kandungan penulisan saya kadang-kadang ke 'laut'. Jadi saya perlukan guru untuk membimbing saya ke darat semula. Jadi, saya akan bertanya pada Cikgu Anys apa pembetulan yang patut saya lakukan.

Pengekalan dan peningkatan momentum adalah penting untuk memastikan kita berada di atas 'track' yang betul dan tidak melencong. Kerana itu kita perlukan leader yang benar-benar bersama dengan kita. Setiap kali dalam permasalahan kita punya sumber rujukan. Dalam pada itu, banyakkan pembacaan kerana ia akan dapat membuka minda kita dengan lebih meluas. 

Semasa bekerja ya saya menulis. Juga sama konsepnya, di dalam satu team kami di monitor dan teguran diberi sekiranya hasil penulisan kami tidak 'up to the mark'. Di dalam Jemaah Ana Edar, diberi pancing dan tidak disuap kerana itu tagline kami 'ANDA BUAT, ANDA DAPAT' pendapatan yang tinggi. Jadi pelbagai latihan disediakan untuk mengekalkan momentum stokis dan rakan niaga. Perunding juga mengajar teknik dan strategi memasarkan produk. Jadi kenapa tunggu untuk join salah seorang rakan niaga Ana Edar?

Mesti pembaca ada yang bertanya. Bagaimana kalau jauh, bolehkah berinteraksi secara online? Saya akan bincangkan pada entri lain ya.





Pendaftaran rakan niaga sentiasa dialu-alukan bagi mereka yang 'BENAR-BENAR' hidupnya berubah. Tingkat dan jana pendapatan melalui rangkaian muslim Ana Edar.

Sebarang pertanyaan boleh

SMS/ Whatsapp/ Telegram (016-412 6479)
Email : nurhaslizahamar@gmail.com







No comments:

Post a Comment