Monday 9 November 2015

Entri #29 Jadual Pengepaman Susu Badan

Teks : Nur Hasliza Hamar
Foto : Nur Hasliza Hamar

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan pembaca budiman semua mengenai tips pengepaman susu bagi ibu yang bekerja. Ya lah, ibu tidak bekerja boleh direct nursing. Menjadi kerisauan ibu-ibu apabila waktu tamat pantang hampir tamat dan risau stok susu cukup atau tidak untuk si manja. Betul tak?

Alhamdulillah, sekarang telah ramai ibu-ibu muda mulai ada kesedaran mengenai kepentingan penyusuan susu ibu. Kebanyakkan artikel mengesyorkan ibu-ibu memulakan sesi pengepaman untuk membuat stok pada 2 minggu terakhir. Melalui pengalaman saya. Saya membuat jadual seperti yang disyorkan oleh kumpulan sokongan penyusuan. Latihan menggunakan susu melalui botol juga ada caranya.

Jadual dan Tips Pengepaman sewaktu Berpantang

1. Sesi pengepaman bermula minggu kedua selepas bersalin. Anak menyusu 2-3 jam sekali. Saya
    mengepam sama ada selepas atau sebelum menyusukan anak.

2. Pastikan ibu menyusukan dan mengepam susu dengan secara bergilir. Sekiranya ibu menyusukan
    menggunakan peyudara sebelah kanan. Selesai penyusuan, pam payudara sebelah kiri.

3. Ibu-Ibu boleh juga menggunakan teknik tandem nursing. Menyusukan bayi dan mengepam susu
    secara serentak.

4. Pastikan setiap stok ditulis tarikh perah dan tarikh akhir.


Tips Pengepaman Ibu Bekerja

1. Konsistensi mengepam 3 jam sekali.
    Contoh : Jam 6 pagi, 9 pagi, 12 tengahari, 3 petang, 6 petang, 9 malam, 12 tengah malam, 3 pagi.
    Kerapkan juga penyusuan secara 'direct' kepada anak di waktu malam. Waktu tengah malam
    hingga subuh hormon prolaktin, sangat aktif ketika ini. Ia akan menggalakkan pengeluaran susu
 
2. Bawa cooler bag bersama ice box secukupnya. Ia amat penting untuk ibu-ibu yang di tempat    
    kerjanya tiada peti ais.

3. Ibu-ibu perlu mengambil kira sekiranya perlu bekerja di luar dalam jangka masa yang lama.
    Pengalaman saya dahulu. Saya menggunakan pam Medela Freestyle (mobile) agar saya boleh
    mengepam semasa memandu  selain dari menjimatkan masa.

 Gambar sewaktu dalam perbincangan. Tengah mengepam ni hehe.
Gambar ini juga diambil oleh Kaunselor Penyusuan dari USM sebagai bahan dalam presentationnya
"Penyusuan di kalangan Ibu Bekerjaya"

Pam medela freestyle dan Qaseh Adinda yang banyak berjasa


Ini hasil stok sebulan semasa berpantang anak kedua untuk diberi kepada amak susuan saya.

Selamat Maju Jaya ibu-ibu semua

=====================================================================

Untuk membuat pesanan Pakej Penyusuan (Qaseh Adinda + Sole)
klik link di bawah. Untuk pertanyaan boleh whatsapp saya. Kita boleh sembang-sembang ;)

E-Shoppe Qaseh Gold Bangi
SMS/ Whatsapp/ Telegram (016-412 6479)
Email : nurhaslizahamar@gmail.com

No comments:

Post a Comment